Project 1ZZ-FE Turbo

De Eigenaar van deze Celica had hem nieuw gekocht en na 10 jaar met de Celica in standaard vorm te hebben gereden, werd het toch tijd het vermogen wat te verhogen en de auto een meer passend vermogen te geven, want de Celica T23 ziet er sportief uit, maar met de standaard 143 pk, kun je tegenwoordig weinig beginnen tegen nieuwe hatchbacks.
Niet dat de eigenaar daar echt mee zat, maar een wat sportiever karakter en prestaties zouden fijn zijn.
Dus besloten om voor een turbo upgrade te gaan, na van alles besproken te hebben was de keuze gevallen op een Turbokit van Turbokits.com.
Omdat het doel was een vermogen van ongeveer 220 Pk was gekozen voor de complete kit met een betere turbo, namelijk de GT28RS, 440cc Injectoren en een AEM Fuel/Ignition Piggyback ECU
Omdat het nog binnen de veilige marges van het blok was is besloten het binnenwerk van het blok standaard te laten.
Wel is er voor gekozen om de waardes van de motor goed in de gaten te houden door het plaatsen van meerdere meters van Depo.
En omdat een Turbokit het vermogen en vooral het koppel flink omhoog schroeft zou de standaard koppeling dit niet houden, en is gekozen voor een ClutchMasters FX350 Koppelingset.

De Celica bij aankomst:

Demonteren Motor:
Het voor het monteren van een Turbokit niet perse nodig om de motor te verwijderen uit de auto, maar omdat we ook de koppeling vervangen en metertjes installeerden hebben we wel besloten de motor er uit te halen.
Het verwijderen van de motor zorgt er tevens voor dat we naukeuriger en netter kunnen werken omdat het merendeel al gemonteerd kan worden als de motor in de motorstandaard staat.
En hadden we de open motorruimte om de benodigde kabels te trekken.

De nog standaard motorruimte:

Het demonteren van de motor gaat net als bij de revisies, en begint met het loskoppelen van de accu, verwijderen van de sierkappen en het aftappen van de vloeistoffen, en daarna de externe delen te verwijderen zoals de ECU, accu en luchtfilterhuis.
Omdat we een intercooler en blowoff moeten monteren hebben we de voorbumper en koplampen ook verwijderd, door de radiatoren weg te halen hebben we bij het terug moteren meer ruimte om de motor met Turbo en toebehoren terug in de auto te plaatsen.

Zodra alle externe delen los waren kon de motor en bak in de kraan gehangen worden.

Controle Motorblok:
Zodra de motor er uit was konden we beginnen aan de verschillende werkzaamheden om de motor en auto turbo klaar te maken.
De motor ging op de motorstandaard, zodat die nagekeken kon worden.
Want ook al werd het blok intern standaard gehouden, we wilden wel de staat van het blok controleren en dus werd die van binnen en buiten eens goed nagekeken op algemene staat, maar ook klepspeling en lekkages etc.
Alles zag er goed uit en de klepspeling was perfect.

 

Motorruimte voorbereiden:
We konden dus met een gerust hart verder aan het project.

In de Motorruimte moesten verschillende draden getrokken worden voor de AEM ECU maar ook voor de verschillende meters die de waardes van de motor doorgeven aan de bestuurder.
Om een zo net mogelijke uitstraling te geven werden alle losse draden verwerkt in de bestaande kabelbomen.
Dit zorgt er voor dat er geen losse draden in de motorruimte zijn en geeft een OEM look zodat het er niet uitziet dat het naderhand is ingebouwd.
Voorbeeld van de verwerkte bedrading:

 

De opbouw van de Turbo delen:

Om de turbo goed te laten werken moet er van alles extra aangesloten worden, waaronder een olie aanvoer en afvoer leiding voor de smering van de turbo, maar ook moet het koelvloeistof systeem afgetapt worden om de turbo te koelen.
Voor de olie retourleiding moesten we een aansluiting op de carterpan maken, omdat we de pan toch los hadden liggen hebben we meteen de lichte roestvorming aangepakt.

Nadat alles is aangepakt:


Omdat het vermogen flink omhoog gaat zou de standaard koppeling geen schijn van kans hebben, dus is deze vervangen door een Clutch Masters FX350 met een net strak gevlakt vliegwiel.


En dan met de FX350 er ook op:

 

Terug plaatsen van de Motor:
Het terugplaatsen van de motor ging zonder enige problemen, alles paste makkelijk weer teug in de auto.


Dus in korte tijd zat alles weer terug in de auto:

 

Opbouw externe delen:
Zodra de motor terug geplaatst was en alle externe delen weer gemonteerd waren, kon begonnen worden met het buizentraject vanaf de turbo naar de intercooler en gasklephuis.

Test om te zien of alles een beetje past en te kijken waar wat aangepast moest worden:

De intercooler moest met beugels vast gemaakt wordenen daarvoor moesten gaten geboord worden in de intercooler en de auto.
Omdat we de bouten die meegeleverd waren wat klein vonden hebben we gekozen om voor een set grotere te gaan alsmede grotere zelftappende bouten voor in de chassis.



Nadat alle buizen goed vast zaten kon ook de Blow off Valve gemonteerd worden.


Omdat er veel meer systemen op vacuum werken moesten er meerdere extra aansluitingen op gemaakt worden, onder voor de BOV, boostmeter en de wastegate.
En om wat meer kleur onder de kap te krijgen hebben we besloten de voorste serie van rode vacuumslangen te voorzien.

 

Controles en bumper aanpassen:
Zodra al het mechanische was aangesloten en alles gecontrolleerd kon de auto voor het eerst na de ombouw echt gestart worden om te ontluchten en te kijken of alles verloopt zoals het hoort.

Daarna kwam het laatste en toch erg belangrijke onderdeel voor de auto de weg op mag, de voorbumper moest aangepast worden zodat deze voor de intercooler en buizen past.

Omdat de eigenaar een zo stock mogelijke look wil behouden en om schade aan de intercooler te minimaliseren, hebben we besloten de originele grille te behouden, hierdoor moest er nog wel meer aangepast worden aan de bumper en de grille.
Maar het resultaat mag er zijn.

Ook de mistlamp gaten moeste iets groter gemaakt worden om de intercooler buizen passend achter de bumper te krijgen.
(de mistlampen konden niet meer terug geplaatst worden)

Zodra de bumper passend was gemaakt kon de auto naar buiten voor een testrit.

Op wat kleine dingen na werkte alles prima, ook de nieuwe Clutch Masters FX350 werkte perfect, weinig gewenning nodig en een soepele bediening.
Aan het eind van de dag stond de auto er zo Bij:


Het enig wat nog gedaan moest worden waren het plaatsen van de sierkappen en de einddemper iets aanpassen zodat deze perfect past op het 3" middendeel zonder de bumper te raken, en de ECU goed afstellen op de auto.
Maar dit gebeurde allemaal na of tijdens de inrij periode zodat alles goed in de gaten gehouden kon worden.

 

Tijdens Japfest 2014:
de Celica 1ZZ-FE Turbo samen met onze Celica 2ZZ-GE Compressor



<Terug naar projecten